How do you do it?

Lite lastträningsinfo...

Eftersom pajen oftast går på utan problem, de flesta gångerna kan jag stå och skicka in henne och hon lallar in som om hon aldrig gjort något annat, är det inte själva lastningen som är ett problem för oss.
Utan det är hennes totala brist på tålamod!!
Nästan i samma stund som luckan stängts börjar hon banka. Och banka, och banka och banka. Jag förstår verkligen inte hur hor orkar, men det gör hon. Envis som synden är den hästen! Med eller utan hö bankar hon.

Så jag använder mig av den enkla metoden "trötta ut henne"
Slänger in henne i transporten, stänger och går därifrån. Sen får hon stå och hoppa, banka och galoppera på stället bäst hon vill. Det är dock lite stressande att lyssna på hur hon står och hoppar och se hur transporten guppar på stället, så om man är en sån som inte gillar att se sin häst vara otillfreds med livet för stunden, är det bra om man har någon annan som kan hålla koll på transporten så man själv kan bege sig bortom höravstånd.
Själv går jag in i mitt hus och kollar på tv, men trots det hör jag henne leva om ända in i huset. Får verkligen sitta på händerna ibland för att inte gå ut och släppa ut henne, men jag vet ju att det bara skulle göra saken värre så..

Det som är viktigt är att man absolut inte släpper ut hästen innan den är HELT LUGN. Alltså inte bara står still, utan lugn i huvudet också. Pajen är inte rädd och har aldrig panikat inne i transporten utan hon är bara genuint uttråkad. De gånger jag gjort detta med henne har det tagit runt 2 timmar innan hon accepterat läget och lugnat ner sig. När jag gått och hämtat henne har hon stått lugnt och snällt, vilat bakbenen och gillat läget, precis som jag vill. Det är i det stadiet man vill ta ut dom i! Lära dom att man inte kommer ut bara för att man lever rövare.

Hon har aldrig kastat sig ut eller levt om över huvud taget när jag kommit, utan snällt väntat på att jag släpper lös henne, lossar bakbommen och ber henne backa ut.
På transporten syns det inte ett spår av hennes vilda leverne. Hade jag haft ett enaxlat släp istället för boggie hade jag nog inte gjort det utan istället hyrt en boggievagn för det. En enaxlad är ju så väldigt mycket mer ostabil än en boggie..

Hade tänkt göra det under veckan som varit, men eftersom vi haft isbana på gården känns det sådär lockande att lasta som sagt.. Nu verkar det dock som att det är lite bättre efter dagens regn så på fredag blir det ridhuset. Ska även testa Marias vildhäst lite. Alltid kul att rida andra hästar, man lär sig mycket av det.




En lastad häst. Notera gärna att hon skitar ner sin svans på två fronter, både uppifrån och nerifrån...






Kommentarer
Postat av: Janne

Hur länge varar verkan av denna övning?

Hur många gånger har du behövt göra det?

Tur för vagnen att hon unte är skodd och har broddar.

Kanske ändrar hon sig om kajsa står bredvid och käkar upp allt hö där framme....;-)

Kommer ihåg när vi drog K till mig så stod hon och åt under hela transporten tills det tog slut i nätet.

Inge onödigt stressande där inte...;-)

2012-02-23 @ 08:15:16
Postat av: Linnea

Tja det är ju tänkt att hon ska hålla sig lugn resten av livet ;) Har hittills gjort det tre gånger, första gången tog det 1.45, andra drygt 1h och tredje 15 min.. Nej Kajsa är inte den som stressar upp sig i onödan, speciellt inte om det finns hö att äta :)

2012-02-23 @ 20:43:48
URL: http://doleron.blogg.se/
Postat av: Far

ADHD...?

2012-02-23 @ 23:18:34
Postat av: Linnea

Skulle det mycket väl kunna vara, men jag tror det är mer åldersrelaterat. Växer det inte bort får jag väl göra en utredning :P

2012-02-24 @ 13:50:22
URL: http://doleron.blogg.se/

Kom med något smart:

Du är?

Kom ihåg mig?

Mail? (publiceras ej)

Du finns?

Du vill?

Trackback
RSS 2.0