So tired of trying

Nä kan inte påstå att jag är nöjd med dagens pass. Det började bra med att hon inte ville gå in i transporten. Mitt eget fel eftersom jag inte tänt där inne så hon tyckte väl att det var för mörkt. Tog hela 10 min att få på henne vilket är lång tid nu för tiden.
Framme ville hon inte stå still när jag skulle sadla på utan steppade runt som om hon hade RLS.
När jag sen hoppade upp och skulle börja rida var hon, som vanligt, skiträdd för dörrarna och lite skeptiskt mot det nedre hörnet. Förstår verkligen inte vad det är hon håller på med när hon VARJE gång måste kolla på dörrarna. Har testat att låta henne undersöka det, ignorera det, driva igenom det, bli arg osv osv, men hon är ändå lika tittig på det varenda gång man rider förbi. Alla tips på vad jag ska göra tas tacksamt emot!

Imorgon ska jag åka och hämta strö och hälsa på Hans också. När jag kommer hem tänkte jag slänga in pajen i transporten och låta henne stå där tills hon är lugn. Hon går ju på snällt, men så fort det stängs så börjar hon med sina tappra försöka att ha sönder transporten, och så kan vi ju inte ha det. Hon måste ju kunna stå stilla fast transporten inte rör sig helt enkelt!

Nu är jag vansinnigt trött och ska snart gå och sova, bara kolla Zodiac lite till. Jake Gyllenhaal m m mmmmm!



Kommentarer
Postat av: Janne

Min filosofi är att omotiverade skvättningar belönas med 5 minuters hårt jobb eller tills hästen mjuknar och sänker huvudet på skvättstället. Med hårt jobb menas mycket små snurrar och mycket böjning, sidvärtesjobb framför skvättstället, allt jobb görs med mycket gehör för att hästens vilja att göra rätt och där ge eftergift direkt. Dvs inte kräva mer än vad hästen kan göra normalt men ligga på yttre gränsen där. Behandla hästen rättvist men med rejäl bestämdhet och använda hela skalan av signaler från 0 -10 om det behövs men RÄTTVIST annars så kan det gå över styr. OCh det viktigaste: bli ALLDRIG upprörd utan nynna på en favoritlåt och håll dig lugn och se det som ett tillfälle att lära hästen något i stället och det var det ni skulle lära er den dagen. Flexibilitet, att alltid kunna ändra i planen och ta alla tillfällen som bjuds. Och oftast så bjuds det på famåtbjudning vid dessa tillfällen, nyttja det till något positivt.

/janne

2012-02-22 @ 08:20:42

Kom med något smart:

Du är?

Kom ihåg mig?

Mail? (publiceras ej)

Du finns?

Du vill?

Trackback
RSS 2.0