Real cowsense

Så var man hemma igen efter en hård vecka. Var väldigt kul att pröva på bondelivet, men jag kom rätt snabbt fram till att en bondekarriär nog inte är något för mig. Men det var som sagt väldigt lärorikt och kul.
Har fått vara med på seminering av ett par kossor, skottat skit, matat kalvar, klippt kor, vallat kor, skottat mer skit, fångat förrymda kor, matat kor, sett kalvningar och så skottat ännu mer skit!

Gården jag var på hade kossorna på frigång = dom fick röra sig fritt inne i stallet. Dom hade mjölkrobotar dit kossorna själva gick när dom kände att det var dags att mjölkas, vilket sparade väldigt på personal och gjorde korna lugnare. Var knappt någon som råmade alls när jag var där och jag upplevde det som att korna överlag var tillfreds med sin tillvaro. Fördelen med att ha dom lösa är att dom får välja själv i vilket bås dom ska lägga sig eller stå och äta vid, och samtidigt välja vilka grannar dom ska ha.



Ett stycke kalvning



Kalvmatning


Fick en favvoko som var sjukt kelig och älskade att bli klappad
Nr 245 hette hon och var extra söt. Henne fick jag hämta till roboten nästan varje dag för hon gick inte riktig alltid dit som hon skulle.



Kommentarer

Kom med något smart:

Du är?

Kom ihåg mig?

Mail? (publiceras ej)

Du finns?

Du vill?

Trackback
RSS 2.0